Malunya...:(

Rasulullah saw bersabda:

اَلْحَيَاءُ مِنَ الإِيْمَانِ
"Malu kepada Allah adalah termasuk iman. "

Diriwayatkan dari Abdullah bin Mas'ud bahwa Nabi Muhammad saw bersabda:

اِسْتَحْيُوْا مِنَ اللهِ حَقَّ الْحَيَاءِ . قَالَ: فَقُلْنَا يَانَبِيَّ اللهِ ، اِنَّا نَسْتَحْيِى . قَالَ: لَيْسَ ذَلِكَ ، وَلكِنْ مَنِ اسْتَحْيَى مِنَ اللهِ حَقَّ الْحَيَاءِ فَلْيَحْفَظِ الرَّأْسَ وَمَا حَوَى وَالْبَطْنَ وَمَا وَعَى وَالْفَرْجَ وَالْيَدَيْنِ وَالرِّجْلَيْنِ وَلْيَذْكُرِ الْمَوْتَ وَالْبِلاَ . وَمَنْ اَرَادَ الآخِرَةَ تَرَكَ زِيْنَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَآثَرَ الآخِرَةَ عَلَى الأُوْلَى . فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدِ اسْتَحْيَى مِنَ اللهِ حَقَّ الْحَيَاءِ Malulah kamu kepada Allah dengan sebenarnya. Ibnu Mas'ud berkata: Kami berkata: "Wahai Nabi Allah, kami sungguh malu!" Nabi saw berkata: "Malu itu bukanlah demikian. Orang yang malu kepada Allah dengan sebenarnya hendaknya menjaga kepala dan yang berada di sekitar kepala; menjaga perut dan apa saja yang masuk ke perut; menjaga kemaluan, dua tangan, dan dua kaki. Dan hendaklah ia mengingat mati dan kehancuran. Barangsiapa yang menginginkan akhirat, niscaya ia meninggalkan perhiasan hidup di dunia dan lebih mementingkan akhirat dari pada dunia. Barangsiapa yang melakukan hal tersebut, maka sungguh ia telah malu kepada Allah dengan sebenarnya.


Ad penah tak kte rase malu??

malu kerana ap?

dengan sape?

malu sebab tak dapat byk A dlm exm...malu ngn kawan2..guru2..

lagi?

malu ngn member sebab takde makwe or pakwe...

malu nak wat ujian lisan kat depan kelas...

tu ke malunya??


kalau wat dosa ad tak rase malu?

kalau orang tau kte kuat wat bnda2 yg tak elok?

malu tak?

solat lambat..

terleka dgn dunia..

malu ngn sape ek?

malulah pada Allah...

kita wat cemar Islam yg indah dan suci ni....

Allah lah segalanya...

sepatutnya,malu kte padaNya lagi besar..malu teramat sgt dengan kekurangan diri sebagai hamba yg lemah lg hina..Masya Allah..:'(

Ampunkanlah diri yg serba kekurangan ini Ya Rabbi...

azan subuh menyapa

lembut dingin pagi menghembus

terasa payah untuk bangkit...

"solat itu lebih baik daripada tidur"

aku termangu seketika

dan perlahan lahan bangkit..

berkali kali beristighfar

dan kalimah Allah menyambut keindahan nikmat

Ilahi...

suam pipi terasa

ada mutiara jernih bertakung

malu untuk memecahkan benteng mata

"dengan nama Allah yang maha pemurah lagi

maha penyayang"

hati bagai dihiris kecil..

bagai ingin rebah...

siapa diri di sisi Allah?

aku masih termangu

sepi memandang sejadah

tanpa sedar tangisan kedengaran jauh di dasar hati

tak terluah..

ya Allah

siapa diri di sisiMu?

dengan iman yang goyah...

dengan ibadah yang Engkau terima atau tidak

dengan akhlak yang baik atau tidak

malu diri menilai di mana

malu meluah dosa seluas lautanMu

malu untuk sujud meminta keampunanMu

"mintalah kepadaKu.."

dan akhirnya...

isak tak berpenghujung kedengaran

ya Allah..

firmanMu bergema di mana mana

kempunanMu bagai rahmat yang tiada galang

gantinya..

"mintalah kepadaKu..."

maha suci Allah

siapa diri di sisi Allah?

diri ini bukan umar!

diri ini bukan sumayyah!

diri ini bukan nashibah!

diri ini bukan bilal bin rabah!

diri ini bukan fatimah!

diri ini bukan sesiapa yang pasti kan syahid di

jalanMu!

lantas siapa diri di sisiMu?

aku masih sepi memandang sejadah di hadapan

mata

dengan tangisan yang entah bila kan reda..

ya Allah..

dan sejenak,

aku sujud...

ya Allah...

siapa diri di sisiMu...

ya Allah..

adakah kesempatan buatku syahid keranaMu?

adakah kesempatan buatku..

menemuiMu dengan cahayaMu yang indah?

adakah kesempatan buatku

menyebut namaMu di akhir nafas yang bakal pergi?

adakah kesempatan buatku ya Allah

menjulang panjiMu dengan keyakinan terhadap

setiap janji janjiMu?

ya Allah..

lantas siapa diri di sisiMu?

adakah mati ku mati yang akan menemui syafaat

rasulku?

adakah matiku bermandikan kasih sayangMu...

ya Allah

siapa diri di sisiMu?


semoga hati,jiwa kite sentiasa harap,malu,takut, dan cinta padaNya yang Maha Segalanya..amiin..

Rindu utk menanti saat bertemu dengan Allah..


from heart to heart

No comments:

Post a Comment