olang cina

Bismillahwalhamdulillah~

nggeeee~ akhrny dpt juge fariha nk mgarut2 dlm blog trsyg :)

chop2~ buku2 skalian..sabo ye..nk tnnglkan jap je ^^ (mnimbun lgi la hmwrk huhu~)

nk cte nih..umi fariha..dye ad mcm sembang ngn dua org cina di tmpt yg brlainan tp topikny hmpir sme..

first kat kdai komputer kat bndar baru sg buloh ( huhu..time ni an first time bwk kete jauh2 nggee).nk install font jawi..patu tbe apek tu tny umi..'npe ank u tutup bye punye muke? tp i dptg agk muke dye msti sme ngn ank u yg laki ni kan?'
pe lgi...wat2 tak dgr je lah...
umi pun jwb " digalakkan pkai..i dh kawen takyah pkai pun tekpe..tak sume yg pkai..tak wajib kalu tak pkai pun tidak berdosa ma.."
apek : " ouh tu mcm ka..tp lu punye anak ni ad smyang ka? skang takde yg suke smayang ma.."
umi: dh pkai ni mcm mstila smayang..lu punye agama pun ad smyang kan? tp ad smayang ka? tak lak kan.."
apek: "tu la..tp org mlayu tak tutup kpala pun ad yg smyang.mcm mne tu mcm? "
umi : "tu la..tu yg tak baikny..tp sme aje kalu tutup kpala tapi tidak smyang..tp kte takde hak nk nilai org Tuhan je..tp semayang dlm islam adlh segalanya..kalu semayang main..agamany pun tah ke mne..semayang yg utama dlm islam.."
apek: mcm tu ya? ok2..ni u punye jawi sudah siap..kasi angkat

abes~~~~~

yg second plak kat kedah..kt kdai tayar kete..huhuhu
ngn sorang amoi...tak abes sjak fariha trun dr kete smpai la dok tggu kete ciap asyik usha je..(aduih) pelik2..
patu dye ckp kat umi "ni ank u ka? manyak bgus..tak rmai ni mcm ma.."
ummi: "tak la ni adeq sye..(umi mmg suke prasan) haha..ni ank sya..kasi didik punye la..dr kecik..tp jgn trlalu ketat ma..t ank kte rimas dan rse tak bebas..mreka ad hak nk bebas..tp ad kwalanny..ikut agama kami la..tu yg pnting!
amoy:" tu mcm ka? ank lu ni u kasi kuar jln ngn mmber2 dye ka? ke u kasi kurung"
ummi : "tgk jgk juge la ngn spe, ke mne ,utk ap..tapi kalu kwn2 nk dtg umh mmh sye alu2kan..sya tak ksh..kalu sy tak msk sy bwk la dorang kuar mkn..tak ksh la laki ke prmpuan..yg pastiny sye kne ikut klu ad kwn2 dye yg laki..sbb sy mmg knal sume kwn2 dye yg dr sek rndh lgi..sumeny kbnyakanny lelaki..tp i tak ksh..sbb i lgi knal dorang.."
amoy: hahaha tu mcm ka? tp u msti kne ad la?
ummi:"msti2..kalu dye nk kuar mne pun msti ad yg teman...adk laki dye sudh bsar..tggi dr sy dh..so sye mmg sruh dye tmankan kakak dye la"
amoy: byk baik punye mak la u nih...
(umi kembang) hahaha :P :P: ;P


so? ksimpulanny? umi dh knalkan keindahan islam tu sbnrny kpd mreka..:)

pasal aurat,solat,didikan ank2..wah2~ hebat la my mum! hihik...^_^


moga Allah bg hidayah kpd mreka2 (=


assalamualaikum


p/s: nk smbung stdy chemist :) :) :)



from heart to heart

No comments:

Post a Comment